Narrow your search

Library

KU Leuven (26)


Resource type

dissertation (26)


Language

Dutch (22)

English (3)

Spanish (1)


Year
From To Submit

2014 (26)

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
Informatiebehoefte van treinreizigers : Een analyse van twee Belgische stations
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Publieke gebouwen ontvangen bezoekers die niet altijd vertrouwd zijn met het bouwwerk. Een goede architect dient het gebouw zo te ontwerpen zodat het een begrijpbaar gebouw wordt. Hetzelfde geldt voor stations: hoewel ieder station anders is, horen ze zodanig ontworpen te zijn zodat treinreizigers eenvouding hun weg kunnen terugvinden in eender welk aankomst- en vertrekstation, zonder dat er een overdaad aan bewegwijzering geplaatst moet worden. Daarnaast verschaffen stations reisinformatie (treinnummers, type trein, reistijd, tussenstoppen, perronnumer waarvan de trein vertrekt, eventuele wijzingingen en vertragingen,...) via verschillende media. De onderzoeksvraag in deze masterproef luidt: "Worden de reisinformatie en directionele signaletica op de juiste locaties in de correcte zones van treinstations aangeboden en voldoet deze informatie aan de informatiebehoefte van de verschillende types treinreizigers?"Oriënteren kan probelemen opleveren als de architecturale opbouw van het station niet duidelijk is en reizigers kunnen omwille van uiteenlopende redenen gestrest geraken als ze hun weg niet snel terugvinden (Raubal, 2001). Indien het probleem ligt bij de opbouw van het gebouw, dan kan bewegwijzering de oplossing bieden maar enkel als de richtingsaanwijzers een duidelijke betekenis hebben en als zij goed geplaats zijn, bij voorkeur op knooppunten. In deze masterpaper lag de focus op directe wayfinding waarbij personen gericht naar een bepaalde bestemming zoeken (Wiener, Büchner & Hölscher, 2009). Stations zijn interchange facilities die vaak deel uit maken van een interchange zone en horen allebei aan bepaalde eisen te voldoen om gebruikers tevreden te stellen (Transport for London, 2009). De richtlijnen bij de thema's begrijpbaarheid en efficiëntie bleken geschikt voor het oplossen van de onderzoeksvraag. Door middel van een descriptieve analyse met manuele observaties en korte interviews werden de directionele signaletica en de informatiekanalen in

Keywords


Dissertation
De functie van mobiele media bij affiliate marketing : 5 casestudies over de verschillen en gelijkenissen tussen banneradvertenties op apps en op externe websites.
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The evolution of mobile technology is changing constantly. This way new opportunities are created for the marketing environment because of the new mobile devices like smartphones or tablets. Online marketers use this new way to promote their products or services to potential or already existing customers. At present you cannot only find banner ads on normal websites, but also on apps. The function of mobile media with affiliate marketing will be researched in this master project. More specifically this paper will examine five case studies that will be compared for differences and similarities between banner ads on apps and banner ads on external websites in Belgium. The respondents are situated in different sectors. Research questions were drafted with the goal to describe the differences between banner ads on apps and banner ads on external websites.A lot of research questions were asked because no research has been provided concerning this topic. These questions were the basis of a qualitative study. This study contains a telephone interview by means of a questionnaire. People responsible for these banner campaigns were contacted and asked to participate. These five companies reacted positively to this demand: Truvo Belgium Comm. V., Telenet Group Holding NV, Vacature C.V., USG Professionals and KPN Group Belgium. Affiliate marketing and mobile marketing were explained thoroughly before the research. After that the combination of the two marketing forms were combined in the function of the mobile media in affiliate campaigns.The results show that it is not easy to solve the main question: what are the differences and similarities between banner ads on apps and banner ads on external websites in Belgium? The companies board out their banner campaigns. Some make a difference in target group and goals for the two channels, others do not. They advertise on free and paying apps. The research questions about conversion and sales did not have a clear answer, becau

Keywords


Dissertation
Survivors of a downsizing : How can managers handle their reactions?
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This master thesis shows a model of how managers can plan, announce and implement a downsizing in order to calm the reactions of survivors and increase the chances of success for the downsizing. This research is useful because of three reasons: the amount of downsizings on a global scale is rising every year, the consequences of a bad implemented downsizing can be catastrophic and the reactions of survivors is an underestimated reason of why a downsizing can fail.In order to create this model, two researches were conducted. On the one hand a literature study was made, which focused on academic articles that described the reactions of survivors and the manner in which managers should deal with those reactions. This manner was divided into seven broad measures: planning, involvement & participation, leadership, communication, a fast procedure, involving HR and respecting the law. On the other hand, a practical and qualitative study was conducted in order to complement and evaluate a this theoretical model. This was done through six depth-interviews with seven Flemish experts on downsizing. During these interviews the theoretical model was explained to the respondent and he or she could give their opinion about it and give additional information.This cohesion between a theoretical and practical study created a representative and detailed model for managers.

Keywords


Dissertation
De efficiëntie van de bivakcommunicatie van Chirojeugd Vlaanderen : een onderzoek naar de kamptitel van Dubbelpunt (februari 2013).
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor deze masterproef onderzochten we de efficiëntie van de bivakcommunicatie van Chirojeugd Vlaanderen. Hiervoor onderzochten we een bepaalde publicatie, namelijk de Dubbelpunt van februari 2013. Eerst en vooral stelden we een theoretisch kader op voor de informatie uit de Dubbelpunt van februari 2013 waarin we de informatie typologie van De Jong en Ferguson-Hessler (1996) gebruiken. Ook gebruiken we de definitie die Potter (2013) opstelde voor massamedia en besloten we dat Dubbelpunt in dit geval een massamedium is. Omdat Dubbelpunt in dit onderzoek als massamedium beschreven wordt, gebruiken we de criteria die Van Woerkum (1995) opstelde voor geslaagde campagnes via massamedia.Om tot werkbaar cijfermateriaal te komen, interviewden we een aantal mesne die actief in leiding staan bij de Chiro. De basis voor de vragen zijn voorbeelden van informatie uit Dubbelpunt. Voor elke categorie van De Jong en Ferguson-Hessler (1996) vonden we voorbeelden in de Dubbelpunt van februari 2013. Eerst en vooral valt op dat slechts 40,5% van de deelnemers aan het onderzoek de bewuste Dubbelpunt hadden gelezen. We zagen ook dat er bepaalde voorbeelden van informatie zijn waar deelnemers beter op scoren dan op anderen. In sommige gevallen werd de informatie ook beter onthouden.We kunnen hieruit afleiden dat informatie die oftewel conceptueel oftewel strategisch is, beter gekend is door mensen die Dubbelpunt lazen. Bovendien worden deze types informatie ook beter onthouden dan andere soorten informatie. Het gaat hier om de helft van de categorieën, wat dus inhoudt dat er nog veel potentieel is binnen Dubbelpunt als feitelijke informatieverspreider. Dubbelpunt als licht magazine met voldoende informatie doet echter wel meer dan behoorlijk zijn werk.

Keywords


Dissertation
The use of events in citymarketing : Casestudie Maastricht: TEFAF.
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over the past years, our society has been overwhelmed by marketing principles. The economic, social and political sector have been overrun by a spirit of selling and promoting. Consequently, it is not surprising that cities and local authorities are using strategic planning to promote their city. This phenomenon is not entirely new, as cities, regions, communities and countries have always wanted to differentiate themselves from others in a creative and pleasant way. Though, the fact that they work on a well-organized and consistent basis, is what makes city marketing these days so unique. The notion of city marketing finds its roots in the Netherlands. A study in 1981 in the city Apeldoorn used the word city marketing for the first time. Three decades later, the notion has taken over the world. One of the most important marketing tools, that is used to promote cities is the organization of a city event. This paper goes back to the country of origin. On the basis of a casestudy and a quasi-experiment, this paper tries to contribute to the theories and the insights that exists concerning city marketing-policy, the image of a city and the influences of a city-event on that image. Concretely, this study investigates the city marketing policy of the city Maastricht. Moreover this paper examines the image of the city and the effect of the event The European Fine Art Fair on that image. The study focuses on the perceptions of the tourists, hence they are the most important party concerned.This thesis starts with a review of the existing theories and realizations in the field of city marketing. After the literature study, the most important hypotheses and research questions are introduced. These will be explained by the research itself that is divided in two parts. The first part is an interview. The second part exists of a quasi-experiment with written questionnaires. The study ends with a presentation of the most important results and a discussion. A short reflect

Keywords


Dissertation
Een crossmediale kijk op de mobiele telefoon. Onderzoek naar de integratie van het mobiele medium in de crossmediale marketingmix van bedrijven en organisatie. : The integration of the mobile medium into the crossmedia marketing mix of companies and organisations.
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Though there is consensus in literature about how crossmedia campaigns, in general, lead to more positive results than single-medium campaigns, this is not always the case in practice. It appears that crossmedia campaigns provide little added value under certain circumstances. The main finding of this research is that the mobile medium enriches the media experience of consumers, when combined with other channels in an effective manner. It is used as an additional, innovative way to market the products and services of the company. In this way, consumers can experience the brand on a whole different level. A general recommendation for companies, is that they have to focus on usability and creativity in their mobile marketing strategy.Other strategic choices in crossmedia campaigns are often based on storytelling and cocreation. Hereby there is concern for usability, relevance of the message and the possibility to receive feedback. The message and target group also appear to have an influence on the choice of marketing channels. Moreover, the importance of two-way communication and the dialogue between brand and consumer is a main finding of the case studies of this research.The cross-references between channels in a crossmedia campaign are stated in a plan of communications. Companies attempt to communicate the right message by means of diverse media in telling a part of the story through each channel. In this manner, traditional media like television and radio refer to the online channels of the company, where consumers can find additional content and background information. Online and offline advertisements refer to these online channels as well. In turn, mobile applications appear to integrate the links to other brand channels and content.An important aspect of social media, is that they encourage interaction. Because of this characteristic, they are used to start a dialogue with the consumer and stimulate reaction. The benefits and disadvantages as describe

Keywords


Dissertation
Uit het oog, uit het hart : Het effect van zichtbaarheid op de werkvloer
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na te zijn afgestudeerd, proberen we allemaal onze plaats te vinden op de arbeidsmarkt en gaan we op zoek naar een leuke en uitdagende baan. Sommigen worden een uitstekende kassierster, anderen steken graag hun handen uit de mouwen en een groot deel van de mensen werken van op een kantoor. Deze laatste functie kende echter heel wat veranderdingen de laatste jaren. Dankzij nieuwe technologiën heoven mensen niet altijd meer van op het kantoor te werken maar kan dit ook van op andere locaties zoals van thuis uit, vanuit een satellietkantoor en vele anderen. Dit wordt remote working of telewerken genoemd. In tussentijd zijn de voor- en nadelen welbekend en krijgen meer specifieke aspecten van telewerken de kans om onderzocht te worden. In de literatuur suggereert men dat de zichtbaarheid een belangrijke, beïnvloedende factor is voor de promotiekansen, omdat telewerkers minder aanwezig zijn op kantoor. Er zijn echter ook onderzoekers die geloven dat deze invloed van zichtbaarheid overschat wordt.Deze masterproef tracht het effect van zichtbaarheid bij telewerkers op de werkvloer te onderzoeken. Er worden zodoende drie hoofdhypothesen onderzocht om een antwoord te kunnen geven op de volgende onderzoeksvraag: “Is zichtbaarheid op de werkvloer (inclusief de zichtbaarheid van het werk zelf) in die mate bepalend, dat zelfs de promotiekansen van telewerkers hiervan afhankelijk zijn?”. De hypothesen worden getoetst via een vragenlijst die werd ingevuld door 148 deelnemers. De meerderheid van de vragen werd aangewend op een 7-punten Likertschaal, terwijl de overige meerkeuze vragen betroffen; met uitzondering van een vraag namelijk leeftijd. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat telewerkers uit deze studie tevredenheid zijn met de communicatie binnen het bedrijf waar ze werken. Zo werd ook bevonden dat de helft tevreden is met zijn werk, terwijl andere hierover eerder neutraal in hun mening waren. Resultaten van de eerste hypothese tonen aan dat telewerken gee

Keywords


Dissertation
La cuantificación metaforizada de la migración en El Universal y La Jornada
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek in deze paper beschrijft een analyse van de talige middelen die journalisten van twee Mexicaanse kranten El Universal en La Jornada gebruiken om migratie te kwantificeren. Er wordt nagegaan wat de frequentie is van, en de gelijkenissen tussen het gebruik van bepaalde woordsoorten en grammaticale constructies die migratie beschrijven, en de beeldvorming van migratie bij de lezers beïnvloeden. Het corpus bestaat uit artikels die handelen over migratie en zijn verschenen in de loop van het jaar 2012. Enkel artikels die handelen over migratiestromen uit Spaanstalige landen worden geanalyseerd. De termen die worden onderzocht zijn; migratie, immigratie, emigratie, migrant, immigrant en emigrant.In het eerste hoofdstuk worden de termen kwantificatie (cuantificacion) en metafoor verduidelijkt. Enkele classificaties van kwantificerende woordsoorten worden gegeven, de evolutie van de metaforentheorie wordt beschreven, met nadruk op de conceptuele metaforen van Lakoff en Johnson, en het metaforengebruik in onze taal (metafoor als retorisch figuur, metafoor in cultuur, metafoor in redevoering en visuele metafoor) wordt uitgelegd. Ook wordt er ingezoomd op de hedendaagse situatie van de migratie in México.Het tweede hoofdstuk bevat de analyse van de kwantificatie van de migratie. We analyseren het corpus op basis van negen parameters: afkomst, bestemming, gebruik van voorzetsel, gebruik van adjectief, gebruik van binominale constructie, werkwoord, het gebruik van ~migrant als adjectief en het soort woord waarmee het verbonden is, en de verdere uitwerking buiten de nominale groep. Het valt op dat de journalisten veel verschillende talige middelen gebruiken om migratie te kwantificeren. Tussen beide kranten is er echter weinig verschil in de keuze voor bepaalde taalmiddelen of –constructies. Enkele constructies worden frequent gebruikt om kwantificatie uit te drukken, zoals het adjectief. Daarnaast komt het gebruik van een binominale constructie ook vaak teru

Keywords


Dissertation
The Integration of English Loans in Dutch Syntax.
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Informatiebehoeften van treinreizigers : dagboekstudie naar het gebruik van pre-trip en wayside reisinformatie
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek toont aan dat de informatiebehoeften van reizigers kunnen verschillen, afhankelijk van het stadium waarin zij zich bevinden. Grotenhuis et al. (2007) onderscheiden daarbij de stadia pre-trip (op voorhand), wayside (station) en on-board (aan boord de trein). Wij vroegen ons in de eerste plaats af welke informatiebehoeften Belgische treinreizigers op voorhand hebben en welke informatiebehoeften zij nadien nog hebben in het station. Daarbij wouden we ook meer inzicht krijgen het informatieverwervingsgedrag van treinreizigers en de redenen die daar achter schuilen. De tweede vraag die wij ons stelden is of de gebruikte reisinformatie ook voldoet aan de informatiebehoeften van treinreizigers en hoe zij die informatie beoordelen rekening houden met de factoren tijd en inspanning.Om onze vraagstelling te onderzoeken werd er geopteerd voor een (exploratief) kwalitatief onderzoek. Aan de hand van een dagboekstudie werden data verzameld over de informatiebehoeften en de informatieverwerving van negen Vlaamse participanten. De participanten werden daarvoor voorzien van papieren dagboeken waarin zij hun reiservaringen in het algemeen en hun informatiegebruik in het bijzonder konden neerschrijven. Onder de negen participanten was er een onderscheid in de frequentie waarmee er met de trein gereisd werd. Er waren namelijk twee pendelaars die dagelijks met de trein reisden, vijf frequente reizigers die één of meerdere malen per week de trein namen en twee occasionele reizigers die enkele keren per jaar de trein nemen. Afhankelijk van het type reiziger werd er daarom gevraagd om de dagboeken over een periode van respectievelijk een week, een maand of twee maanden in te vullen. Na afloop werden de dagboekaantekeningen besproken in vervolginterviews. Deze interviews boden ook de gelegenheid om dieper in te gaan op het onderwerp van dit onderzoek. Van zodra de data verzameld waren, werden de interviews getranscribeerd. Om de dagboeken en de transcripten beter te begri

Keywords

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by